Beweging

Beweging traplopen | Recover Health

Beweging

zorg dat je fit bent!

Een van de beste chirurgen die ik ken, zegt altijd tegen zijn patiënten: “Een operatie is als een marathon, daar kun je niet ongetraind aan beginnen.” In deze uitspraak zit een hele belangrijke boodschap. Als je geopereerd wordt dan moet je je voorbereiden!

Je conditie moet zo goed mogelijk zijn. Het is wetenschappelijk aangetoond dat mensen die fit een operatie ingaan ook beter herstellen met minder complicaties. 

Sport

Welke oefeningen dragen bij aan een optimale voorbereiding op jouw operatie?

Wees gerust, je hoeft niet direct naar de sportschool te rennen en zware gewichten te tillen. Door alleen al elke dag een half uurtje te wandelen, de trap te nemen of naar je werk te fietsen, kun je al veel bereiken. 

Bovendien zijn er ook gemakkelijke oefeningen die je thuis kan doen om je spiermassa te behouden of zelfs op te bouwen. Deze oefeningen vind je hiernaast in het overzicht.

De voedingssupplementen Recover Prepare en Recover After Surgey bevatten extra eiwitten ter ondersteuning van de spieropbouw, spierkracht en spiermassa.

Neem een stoel en sta tien keer op zonder je af te zetten met je handen. Herhaal dit drie maal. 

Neem de trap in plaats van de lift. Heb je een trap in huis? Loop dan drie keer op en neer. Dit is goed voor je conditie en je spiermassa. 

Maak met een been een stap naar voren en zak door je knie naar beneden. Kom terug omhoog en wissel van been. Herhaal dit tien keer per been. 

Neem op de grond de plankpositie aan en laat jezelf naar beneden zakken door je armen. Druk je vervolgens weer ophoog. Als dit te zwaar is, steun dan op je knieën.

Leun met je ellebogen en je voeten op de grond en neem de positie van een plank aan. Span je buikspieren aan en probeer dit 30 seconden vol te houden. 

Het belang van

Spiermassa

Ooit je been in het gips gehad? Dan kun je je vast herinneren dat je been een stuk dunner en slapper was nadat het gips werd verwijderd. Als je je spieren niet gebruikt, worden ze heel snel kleiner! Twee weken stil liggen in bed kan de spierkracht met 25% en de spiermassa met 8,5% doen afnemen! Als je hierbij ook nog weinig of verkeerd eet, gaat dit proces 2x zo hard!

Dit gebeurt ook na een operatie of een langdurige periode van ziekte. Bovendien neemt je spiermassa af wanneer je ouder wordt. 

Behoud van spiermassa is heel belangrijk: De spiermassa zorgt voor een snellere stofwisseling, betere hormoonhuishouding, sterker immuunsysteem, verhoogde insuline gevoeligheid en minder kans op botontkalking. 

Bovendien is het wetenschappelijk aangetoond dat meer spiermassa leidt tot minder complicaties en een sneller herstel. 

 

Wil je graag advies van een professional? Wij werken met een aantal fysiotherapiepraktijken samen. Deze staan voor je klaar voor persoonlijke begeleiding.

Niet alleen voldoende spiermassa kan de opnameduur verkorten en het risico op complicaties verminderen, het is ook belangrijk een goede voedingstoestand op te bouwen en te werken aan een positieve mindset. Hierover vind je meer op Voeding en Mindset.

Beweging hardloper strikt veter | Recover Health

Beweging

Lekker bewegen en effecten van beweging

De oerdarm

Een goede gezondheid begint in de darm Heeft u dagelijks een goede stoelgang? Heeft u direct energie na het eten? Slaapt u goed? Heeft u

Lees verder »

Het bos in!

Het bos is goed voor je immuunsysteem Mensen genieten al eeuwen van bosomgevingen vanwege de rustige sfeer, het prachtige landschap, het milde klimaat, de aangename

Lees verder »

Het immuunsysteem

Het immuunsysteem: belangrijker dan ooit Bent u ook altijd verkouden als het winter wordt? Bent u vaak vermoeid? Heeft u last van sombere gedachtes? Of

Lees verder »
    Cart
    × Whatsapp Helpdesk