De oerdarm

in blog/fysieke-gezondheid november 11, 2020

Een goede gezondheid begint in de darm

Heeft u dagelijks een goede stoelgang? Heeft u direct energie na het eten? Slaapt u goed? Heeft u volop energie gedurende de dag? Bij deze: Gefeliciteerd!

Helaas is dit beeld niet bij iedereen vanzelfsprekend. Onderzoek laat zien dat een verstoorde darmflora is gelinkt aan verschillende mentale aandoeningen zoals depressie, vormen van autisme of chronisch vermoeidheidssyndroom.

 

 


Onze darmflora bevat enkele honderden biljoenen cellen. Daarbij leven er geschat 10.000 verschillende soorten bacteriën in onze darm. Dit noemt men ons microbioom. Sommige van deze bacteriën houden ons gezond, zoals Lactobacillen en Bifidobacteriën. Anderen maken ons ziek als ze de kans krijgen, zoals Clostridium Difficile. Hoe kan het dat er tegenwoordig een disbalans is in onze darmflora?

Evolutie en hedendaagse leefstijl

De mens blijkt binnen zijn natuurlijke leefomgeving enigszins harmonieus te hebben samengeleefd met zijn bacteriën, schimmels en gisten. Als we terug gaan in de evolutie waren deze bacteriën er waarschijnlijk eerder dan wij Homo Sapiens. Wat hebben we elkaar eigenlijk te bieden? De mens is een stabiele, warme en relatief beschermde leefomgeving waarin bacteriën graag verblijven. Als tegenprestatie beschermen ze ons interne milieu en hebben ze in de loop van de evolutie taken van ons lichaam overgenomen. Dat levert natuurlijk ook gewoon een voordeel voor hen op: als wij lang in goede gezondheid leven, doen zij dat ook. We mogen dus van geluk spreken dat zij ons willen beschermen van binnen, in ruil voor een veilig thuis.

Echter in het moderne geïndustrialiseerde leven zijn er veel invloeden van buitenaf die deze innige samenwerking verstoren. Factoren zoals een keizersnede, geen of kortdurende borstvoeding, overdaad aan suikers of gebrek aan gefermenteerde vezels, antibiotica en/of stress spelen een rol bij deze verstoring.

Wat doet onze darmflora voor ons?


Onze ‘vriendelijke bacteriën’ helpen ons bij het afbreken van koolhydraten, suikers en vezels in onze voeding. Ze produceren tevens ontgiftende enzymen en beschermen ons tegen toxinen zoals kwik, pesticiden en vervuiling. Bovendien regelen ze de stoelgang en de darm aan- en ontspanning.
Ook wordt het steeds duidelijker dat ze essentieel zijn voor een goede functie van het immuunsysteem en dat ze een belangrijke invloed uitoefenen op onze hersenen via de darm-hersenverbinding.

Preventie & behandeling

Om een optimaal werkende darmflora te hebben zijn de volgende zaken van belang. Een biologisch slaapritme voor een goed herstel van uw lichaam tijdens de nacht, wetende onze darmen herstellen in de nacht. Het is raadzaam om nuchter te gaan bewegen, dit bevordert de aanmaak van Lactoferrine. Dit is een eiwit dat onder andere voorkomt in moedermelk. Het speelt een rol om onze eerste barrière: de slijmvliezen te herstellen. Op deze manier ondersteunt het ons immuunsysteem.
Gezonde voeding om zo de juiste vezels en voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. In sommige gevallen is het nemen van suppletie erg wenselijk om zo de balans weer te herstellen.

 

Schrijver: Jetse Simons

Bron: De oerdarm – Orbis Vita

 


Oefeningen en spiermassa opbouwen ter voorbereiding op een operatie en een optimaal herstel

Ben je benieuwd welke oefeningen helpen om jouw lichaam optimaal voor te bereiden op een operatie?

Bezoek dan onze infopagina over beweging!

De voedingssupplementen Recover Prepare en Recover After Surgey bevatten extra eiwitten om spiermassa te behouden voor een operatie en om de gevolgen van spierverlies na een operatie tegen te gaan.

Ontdek hier wat Recover Prepare en Recover After Surgey kunnen betekenen voor jouw voorbereiding en herstel.

Leave a Reply

    Cart
    × Whatsapp Helpdesk